„Podróże z klasą” Góry Świętokrzyskie oczami uczniów klas 4 i 6

W dniach 16-18 września 2024r. uczniowie klasy IV a, IV b i VI a , pod opieką nauczycieli, wzięli udział w wycieczce krajoznawczej  w ramach projektu „Podróże z klasą”. Celem wyjazdu było poznanie kultury i  historii województwa  świętokrzyskiego oraz aktywne spędzenie czasu na łonie natury.

Wycieczka rozpoczęła się w poniedziałek wczesnym rankiem. Wszystkie klasy  zgromadziły się przed szkołą z plecakami pełnymi prowiantów i dobrego humoru. Po trzygodzinnej podróży dotarliśmy do Chęcin, gdzie naszym pierwszym celem był Zamek Królewski. Tam, pod okiem przewodnika, poznaliśmy fascynującą historię tej średniowiecznej warowni. Zamek, majestatycznie wznoszący się na wzgórzu, zachwycił swoimi ruinami i malowniczymi widokami.

Drugiego dnia wyruszyliśmy do Parku Legend. To miejsce okazało się doskonałym połączeniem zabawy i nauki, gdzie uczniowie z entuzjazmem odkrywali legendy związane z Górami Świętokrzyskimi, a interaktywne atrakcje sprawiły, że każdy z nas poczuł się jak część opowieści. Następnym punktem wycieczki była wizyta w Muzeum Starożytnego Hutnictwa Świętokrzyskiego w Nowej Słupi. Celem wizyty było poznanie historii hutnictwa w regionie Świętokrzyskim oraz odkrycie tajemnic związanych z wytwarzaniem żelaza w czasach starożytnych. Przewodnik  wprowadził nas w tematykę wystawy. Opowiedział o tradycjach hutniczych, które sięgają czasów przedchrześcijańskich oraz o znaczeniu tego rzemiosła dla rozwoju regionu. Muzeum posiada bogate zbiory, w tym narzędzia używane przez dawnych hutników, fragmenty pieców oraz rekonstrukcje warsztatów. Ostatnią atrakcją tego dnia była piesza wędrówka na Łysicę, najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich. Spacer ten  nie tylko był wyzwaniem fizycznym, ale również wspaniałą okazją do podziwiania malowniczych widoków i poznawania flory i fauny regionu. Na szczycie Łysicy zrobiliśmy wspólne zdjęcie, które będzie doskonałą pamiątką z tej niezapomnianej wycieczki. W trakcie marszu zwiedziliśmy także zespół  klasztorny na Świętym Krzyżu, gdzie podziwialiśmy  bogate wnętrza i słuchaliśmy historii związanej z tym miejscem. Czas spędzony w Świętym Krzyżu miał nie tylko charakter edukacyjny, ale również był pełen refleksji i duchowego spokoju. Po emocjonującym dniu, wieczorem zorganizowane zostały zajęcia sportowo-rekreacyjne w ośrodku (badminton, piłka nożna i siatkowa, basen), gdzie mogliśmy  się zrelaksować po intensywnym dniu.

Trzeciego dnia po śniadaniu udaliśmy się do rezerwatu Krzemionki, słynącego z prehistorycznych kopalni krzemienia. Przewodnik opowiedział nam o znaczeniu tego miejsca w historii wydobycia surowców.

Wyjazd zakończył się powrotem do szkoły, a w sercach uczniów pozostały wspomnienia pełne przygód, nowych doświadczeń oraz wiedzy o pięknie Gór Świętokrzyskich. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że była to jedna z najlepszych wycieczek w ich szkolnym życiu!